جشن شهریورگان ،شهریور روز از شهریور ماه که روز سی ام امردادماه و به نام امشاسپند توانای خْـشَـتْـرَه وَئیریَـه به معنی شهر و شهریاری آرمانی و شایسته می باشد از آیینها و مراسم وابسته به آن در ایران باستان هیچ گونه آگاهی ای در دست نیست.
برگزار نشدن آیینهای جشن شهریورگان توسط ایرانیان در زمانی طولانی، موجب شده است تا همه جزئیات آن به فراموشی سپرده شود در صفحه 251 ترجمه ی فارسی آثارالباقیه چنین آمده : « شهریور ماه که روز چهارم آن شهریور روز است و آن به مناسبت توافق دو اسم جشن می باشد ، آن را شهریورگان گویند . معنی شهریور دوستی و آرزوست . شهریور فرشته ای است که به جواهر هفتگانه از قبیل طلا ، نقره و دیگر فلزات که برقراری صنعت و دوام دنیا و مردم به آنها بستگی دارد ، موکل است .»
شهریور مظهر سلطنت آسمانی و فر خدایی است توانایی و نیرومندی و دستگیری از بینوایان را بیان می کند، در جهان مادی نگهبان زر و سیم و فلزات دیگر است.
ایرانیان قدیم جشن شهریورگان را جشن می گرفتند و به یاری کردن به بینوایان می پرداختند وهمه شاد بودند.
جشن شهریورگان شروع کشت و زرع محصولات و جمع آوری آنها است و چون برای بدست آوردن نتیجه ی هر کاری جشن و شادی لازم است ،برای کشاورزان بهترین جشن و شادی است .
جالب آنکه عده ای جشن شهریورگان را زادروز مرد بزرگ تاریخ بشریت یعنی کوروش بزرگ(داراب) می دانند.
به گفتهی اردشير خورشيديان، فرنشين انجمن موبدان، با رايزنیها و همانديشی هموندان انجمن موبدان، جشن شهريورگان، بهعنوان روز بزرگداشت پدر، برگزيده شده است.
جشن شهريورگان از آن روی بهعنوان روز پدر برگزيدهشده است كه به معنای شهرياری بر اراده و نفس است. شهريور يكي از ٦ امشاسپنداني است كه در اوستا و گاتها از آن نام برده شدهاست. در اوستا سه تا از اين امشاسپندان، زنگون و سهتای ديگر مردگونه، هستند كه شهريور از امشاسپندان مردگونه است.
خورشيديان گفت: «جشن پدر در جشن شهريورگان، درست ٦ ماه پس از روز مادر و جشن اسفندگان برگزار ميشود، بايد فرصت را گرانمايه دانست و به پدران نيك اين سرزمين پيشكشهايي داد كه نشان از مهر قلبیمان به پدر دارد، پيشكشهايی كه دسترنج خودمان است نه پيشكشهايی كه بوی پول ميدهد.»
فرنشين انجمن موبدان در پايان، گفت: «هر روز نامی دارد و هر نام معنايی. گذشته گانمان با نام نهادن بر روزها و ماهها براي ما پيام بزرگی داشتهاند و خواستهاند ما با آغاز هر ماه و هر روز، زمان و فرصتهای زندگي را ارج بنهيم و هرگز از معنای نامها، غافل نشويم. پس چه بهتر كه ماه شهريور و در جشن شهريورگان به مفهوم شهرياری بر نفس و بر خويش پی ببريم و با همه ی دشواریهای زندگي، انديشمندانه به رويارويی بپردازيم.»
شهریور به معنی شهر وشهریاری آرمانی ، خاستگاه نظریههای افلاطون و فارابی در زمینه «آرمانشهر» یا «مدینه فاضله» بوده باشد. نام شهریور چند بار به همین معنا در «گاتها»ی زرتشت نیز آمده است و بهتر است معماران وشهرسازان فکری از روی اندیشه گات هایی وباقیمانده های آثار نیا کانمان به حال شهرهایمان بکنند تا شهر های ما سرآمد شهر های جهان بشوند واز مشکلات شهری بکاهند.
شهریور مظهر سلطنت آسمانی و فر خدایی است توانایی و نیرومندی و دستگیری از بینوایان را بیان می کند، در جهان مادی نگهبان زر و سیم و فلزات دیگر است.
ایرانیان قدیم جشن شهریورگان را جشن می گرفتند و به یاری کردن به بینوایان می پرداختند وهمه شاد بودند.
جشن شهریورگان شروع کشت و زرع محصولات و جمع آوری آنها است و چون برای بدست آوردن نتیجه ی هر کاری جشن و شادی لازم است ،برای کشاورزان بهترین جشن و شادی است .
جالب آنکه عده ای جشن شهریورگان را زادروز مرد بزرگ تاریخ بشریت یعنی کوروش بزرگ(داراب) می دانند.
به گفتهی اردشير خورشيديان، فرنشين انجمن موبدان، با رايزنیها و همانديشی هموندان انجمن موبدان، جشن شهريورگان، بهعنوان روز بزرگداشت پدر، برگزيده شده است.
جشن شهريورگان از آن روی بهعنوان روز پدر برگزيدهشده است كه به معنای شهرياری بر اراده و نفس است. شهريور يكي از ٦ امشاسپنداني است كه در اوستا و گاتها از آن نام برده شدهاست. در اوستا سه تا از اين امشاسپندان، زنگون و سهتای ديگر مردگونه، هستند كه شهريور از امشاسپندان مردگونه است.
خورشيديان گفت: «جشن پدر در جشن شهريورگان، درست ٦ ماه پس از روز مادر و جشن اسفندگان برگزار ميشود، بايد فرصت را گرانمايه دانست و به پدران نيك اين سرزمين پيشكشهايي داد كه نشان از مهر قلبیمان به پدر دارد، پيشكشهايی كه دسترنج خودمان است نه پيشكشهايی كه بوی پول ميدهد.»
فرنشين انجمن موبدان در پايان، گفت: «هر روز نامی دارد و هر نام معنايی. گذشته گانمان با نام نهادن بر روزها و ماهها براي ما پيام بزرگی داشتهاند و خواستهاند ما با آغاز هر ماه و هر روز، زمان و فرصتهای زندگي را ارج بنهيم و هرگز از معنای نامها، غافل نشويم. پس چه بهتر كه ماه شهريور و در جشن شهريورگان به مفهوم شهرياری بر نفس و بر خويش پی ببريم و با همه ی دشواریهای زندگي، انديشمندانه به رويارويی بپردازيم.»
شهریور به معنی شهر وشهریاری آرمانی ، خاستگاه نظریههای افلاطون و فارابی در زمینه «آرمانشهر» یا «مدینه فاضله» بوده باشد. نام شهریور چند بار به همین معنا در «گاتها»ی زرتشت نیز آمده است و بهتر است معماران وشهرسازان فکری از روی اندیشه گات هایی وباقیمانده های آثار نیا کانمان به حال شهرهایمان بکنند تا شهر های ما سرآمد شهر های جهان بشوند واز مشکلات شهری بکاهند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر