جشن شهریورگان ،شهریور روز از شهریور ماه که روز سی ام امردادماه و به نام امشاسپند توانای خْـشَـتْـرَه وَئیریَـه به معنی شهر و شهریاری آرمانی و شایسته می باشد از آیینها و مراسم وابسته به آن در ایران باستان هیچ گونه آگاهی ای در دست نیست.
برگزار نشدن آیینهای جشن شهریورگان توسط ایرانیان در زمانی طولانی، موجب شده است تا همه جزئیات آن به فراموشی سپرده شود در صفحه 251 ترجمه ی فارسی آثارالباقیه چنین آمده : « شهریور ماه که روز چهارم آن شهریور روز است و آن به مناسبت توافق دو اسم جشن می باشد ، آن را شهریورگان گویند . معنی شهریور دوستی و آرزوست . شهریور فرشته ای است که به جواهر هفتگانه از قبیل طلا ، نقره و دیگر فلزات که برقراری صنعت و دوام دنیا و مردم به آنها بستگی دارد ، موکل است .»
شهریور مظهر سلطنت آسمانی و فر خدایی است توانایی و نیرومندی و دستگیری از بینوایان را بیان می کند، در جهان مادی نگهبان زر و سیم و فلزات دیگر است.
ایرانیان قدیم جشن شهریورگان را جشن می گرفتند و به یاری کردن به بینوایان می پرداختند وهمه شاد بودند.
جشن شهریورگان شروع کشت و زرع محصولات و جمع آوری آنها است و چون برای بدست آوردن نتیجه ی هر کاری جشن و شادی لازم است ،برای کشاورزان بهترین جشن و شادی است .
جالب آنکه عده ای جشن شهریورگان را زادروز مرد بزرگ تاریخ بشریت یعنی کوروش بزرگ(داراب) می دانند.
به گفتهی اردشیر خورشیدیان، فرنشین انجمن موبدان، با رایزنیها و هماندیشی هموندان انجمن موبدان، جشن شهریورگان، بهعنوان روز بزرگداشت پدر، برگزیده شده است.
جشن شهریورگان از آن روی بهعنوان روز پدر برگزیدهشده است که به معنای شهریاری بر اراده و نفس است. شهریور یکی از ٦ امشاسپندانی است که در اوستا و گاتها از آن نام برده شدهاست. در اوستا سه تا از این امشاسپندان، زنگون و سهتای دیگر مردگونه، هستند که شهریور از امشاسپندان مردگونه است.
خورشیدیان گفت: «جشن پدر در جشن شهریورگان، درست ٦ ماه پس از روز مادر و جشن اسفندگان برگزار میشود، باید فرصت را گرانمایه دانست و به پدران نیک این سرزمین پیشکشهایی داد که نشان از مهر قلبیمان به پدر دارد، پیشکشهایی که دسترنج خودمان است نه پیشکشهایی که بوی پول میدهد.»
فرنشین انجمن موبدان در پایان، گفت: «هر روز نامی دارد و هر نام معنایی. گذشته گانمان با نام نهادن بر روزها و ماهها برای ما پیام بزرگی داشتهاند و خواستهاند ما با آغاز هر ماه و هر روز، زمان و فرصتهای زندگی را ارج بنهیم و هرگز از معنای نامها، غافل نشویم. پس چه بهتر که ماه شهریور و در جشن شهریورگان به مفهوم شهریاری بر نفس و بر خویش پی ببریم و با همه ی دشواریهای زندگی، اندیشمندانه به رویارویی بپردازیم.»
شهریور به معنی شهر وشهریاری آرمانی ، خاستگاه نظریههای افلاطون و فارابی در زمینه «آرمانشهر» یا «مدینه فاضله» بوده باشد. نام شهریور چند بار به همین معنا در «گاتها»ی زرتشت نیز آمده است و بهتر است معماران وشهرسازان فکری از روی اندیشه گات هایی وباقیمانده های آثار نیا کانمان به حال شهرهایمان بکنند تا شهر های ما سرآمد شهر های جهان بشوند واز مشکلات شهری بکاهند.
شهریور مظهر سلطنت آسمانی و فر خدایی است توانایی و نیرومندی و دستگیری از بینوایان را بیان می کند، در جهان مادی نگهبان زر و سیم و فلزات دیگر است.
ایرانیان قدیم جشن شهریورگان را جشن می گرفتند و به یاری کردن به بینوایان می پرداختند وهمه شاد بودند.
جشن شهریورگان شروع کشت و زرع محصولات و جمع آوری آنها است و چون برای بدست آوردن نتیجه ی هر کاری جشن و شادی لازم است ،برای کشاورزان بهترین جشن و شادی است .
جالب آنکه عده ای جشن شهریورگان را زادروز مرد بزرگ تاریخ بشریت یعنی کوروش بزرگ(داراب) می دانند.
به گفتهی اردشیر خورشیدیان، فرنشین انجمن موبدان، با رایزنیها و هماندیشی هموندان انجمن موبدان، جشن شهریورگان، بهعنوان روز بزرگداشت پدر، برگزیده شده است.
جشن شهریورگان از آن روی بهعنوان روز پدر برگزیدهشده است که به معنای شهریاری بر اراده و نفس است. شهریور یکی از ٦ امشاسپندانی است که در اوستا و گاتها از آن نام برده شدهاست. در اوستا سه تا از این امشاسپندان، زنگون و سهتای دیگر مردگونه، هستند که شهریور از امشاسپندان مردگونه است.
خورشیدیان گفت: «جشن پدر در جشن شهریورگان، درست ٦ ماه پس از روز مادر و جشن اسفندگان برگزار میشود، باید فرصت را گرانمایه دانست و به پدران نیک این سرزمین پیشکشهایی داد که نشان از مهر قلبیمان به پدر دارد، پیشکشهایی که دسترنج خودمان است نه پیشکشهایی که بوی پول میدهد.»
فرنشین انجمن موبدان در پایان، گفت: «هر روز نامی دارد و هر نام معنایی. گذشته گانمان با نام نهادن بر روزها و ماهها برای ما پیام بزرگی داشتهاند و خواستهاند ما با آغاز هر ماه و هر روز، زمان و فرصتهای زندگی را ارج بنهیم و هرگز از معنای نامها، غافل نشویم. پس چه بهتر که ماه شهریور و در جشن شهریورگان به مفهوم شهریاری بر نفس و بر خویش پی ببریم و با همه ی دشواریهای زندگی، اندیشمندانه به رویارویی بپردازیم.»
شهریور به معنی شهر وشهریاری آرمانی ، خاستگاه نظریههای افلاطون و فارابی در زمینه «آرمانشهر» یا «مدینه فاضله» بوده باشد. نام شهریور چند بار به همین معنا در «گاتها»ی زرتشت نیز آمده است و بهتر است معماران وشهرسازان فکری از روی اندیشه گات هایی وباقیمانده های آثار نیا کانمان به حال شهرهایمان بکنند تا شهر های ما سرآمد شهر های جهان بشوند واز مشکلات شهری بکاهند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر