گزارشی از آیین هیرومبا در مزرعه کلانتر در روز اشتاد ایزد و آذرماه باستانی توجه مرا جلب کرد. جوانان غیزلی و مهمانهای غیزل و دست اندرکاران دستتان سبز باشد با امید تلاش بیشتر در چند روز آینده پنج نکته را بعرض می رسانم:
تاریخ هیرومبا هم با هماهنگی کنکاش موبدان و همفکری دست اندرکاران بگونه ای حل شود تا این سنت زیبا و شاد و خاطره انگیز همراه با آشنایی بیشتر جوانان بطور درست برگزار شود و مدرنیسم نتواند برای آداب و رسوم گذشته این مرز و بوم سئوالی را مطرح کند و باعث اختلاف شود.
- تاریخ هیرومبای سنتی به اشتاد و ایزد و فروردین ماه تبدیل شده است که بحث جدی در این باره می طلبد تا به تاریخ پاسخ دهیم. فقط بدلیل مساعد بودن فصل آب و هوا. از سوی دیگر تاریخ باستانی در تقویم رسمی نوشته نمی شود و کسانی ممکن است آن را فراموش کنند.
- هیرومبا به دلیل قربانی زیاد گوسفند با گفتار اشوزرتشت هماهنگ نیست.
- پذیرایی از مهمان ها به عهده غیزلیها گذاشته شده که با تلاش چشمگیر از هیچ کوششی دریغ نمی شود ولی گله ها و کاستی ها جای نگرانی دارد.
- هر زرتشتی باید درون و برونش برای اجرای مراسم دینی پاک باشد و زیارتگاه پیر هریشت محل پاکان و نیازمندان است و هر زرتشتی نباید آب و آتش و باد و خاک را آلوده کند پس باید محیط زیست را پاک تر از وقتی وارد می شویم ترک کنیم نه با ناپاکیهایی که اطراف خیله ها و درون آنها به جا می گذاریم. و باعث می شود تا خادم و غیزلی ها مجبور شوند ساعتها برای آن وقت بگذارند.
- بهتر است در مراسم هیرمبا اگر مهمان غیر زرتشتی داریم با تماس به انجمن زرتشتیان شریف آباد جهت دریافت معرفی نامه از مشکلات بعدی برای خود یا غیزلیها جلوگیری شود.
تاریخ هیرومبا هم با هماهنگی کنکاش موبدان و همفکری دست اندرکاران بگونه ای حل شود تا این سنت زیبا و شاد و خاطره انگیز همراه با آشنایی بیشتر جوانان بطور درست برگزار شود و مدرنیسم نتواند برای آداب و رسوم گذشته این مرز و بوم سئوالی را مطرح کند و باعث اختلاف شود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر